В умовах навчального закладу та вдома, дітей треба вчити правильно дихати, правильно рухатися, правильно пити, їсти, оберігати себе, правильно розслаблятися, правильно думати. Значне місце у коригувальній роботі з профілактики деформацій грудної клітки мають посідати дихальні вправи.
Мета дихальної гімнастики: навчити дітей правильно дихати носом; впливати позитивно на нервову систему, на процеси обміну речовин, кровопостачання легень; поліпшувати дренажну функцію легень, бронхів; коректувати деформації хребта і грудної клітки, що розвиваються внаслідок частих захворювань дитини; підвищувати загальний тонус організму; збільшити обсяг легень і відновити повноцінне зовнішнє дихання. Під час виконання дихальних вправ, слід обов'язково дихати ротом, що сприяє розвитку дихальної мускулатури, особливо м'язів, які забезпечують глибокий видих. Це дозволить не лише швидко ліквідувати кисневий голод, який утворюється внаслідок інтенсивної роботи, але й загартовувати організм.
Під час прогулянки на свіжому повітрі необхідно цілеспрямовано вчити дітей правильному диханню. Піднімання рук вгору, розведення їх в сторони, виправляння тулуба супроводжуються вдихом. Нахили, повороти тулуба, зведення рук, присідання та інше повинні супроводжуватися видихами, які посилюються.
Практичний досвід переконує, що діти легко оволодівають дихальним оздоровчим комплексом, що є підготовчим етапом оздоровчої системи, який сприятливо впливає на загальний стан організму, зміцнює здоров'я, розвиває силу і спритність, допомагає боротися з недугами, посилює опірність організму застудним захворюванням, розвиває гнучкість, пластичність, координацію рухів. Дитячий інтерес стимулюється імітаційним характером вправ.
Комплекс дихально-оздоровчих вправ доцільно зробити змістом ранкової гімнастики, ввести його до заняття, уроку фізичної культури.
Вправи на дихання
Дихання - важливий фізіологічний процес, який відбувається автоматично, рефлекторно. Разом з тим, на дихання можливо впливати, регулюючи його, роблячи поверховим та рідким, затримуючи на декотрий час тощо. Процес дихання, який здійснюється дихальними центрами нервової системи, складається з трьох фаз:
1 - видих;
2 - пауза;
3 - вдих.
Ці фази безперервно пов'язані, ритмічно йдуть одна за одною. Система дихальних вправ заснована на фізіологічних особливостях дихання, спрямована на розвиток дихального апарату (його гнучкості і еластичності, збільшення його обсягу) шляхом тренування мовленнєвого та голосового апарату (вимова окремих звуків, складів, слів і фраз), які узгоджені з відповідними вправами.
Нормальним вважається дихання, в якому бере участь весь дихальний апарат (всі відділи легень: верхні, середні і нижні). Воно має назву змішане або гармонійно - повне.
Також є нижнє або заспокоювальне дихання, середнє або зміцнювальне дихання, верхнє або радісне дихання. Існує також особливе ритмічне дихання. Воно виконується під час ходьби, при цьому треба йти спокійно, рівномірним кроком, розслаблено, опустивши плечі, а дихати треба рівномірно та вільно ( наприклад, 2 кроки - вдих + 2 кроки -видих).
З метою успішного опанування дихальною гімнастикою необхідно дотримуватися наступних правил:
1) дихати із задоволенням, тому що позитивні емоції мають певний оздоровчий ефект;
2) концентрувати увагу на дихальних вправах, що збільшує позитивний вплив;
3) дихати треба повільно, це необхідно для насичення киснем організму;
4) виконувати кожну вправу не довше, ніж вона приносить задоволення;
5) дихати носом.
Кожна дихальна вправа складається з шістьох послідовних етапів, а саме:
1. Прийняти позу і зафіксувати її.
2. Розслабитися.
3. Зосередитися на вправі, яка буде виконуватися.
4. Зробити глибокий вдих.
5. Виконувати дихальну вправу.
6. Відпочити після вправи, змінити позу.
Основна поза дихальної гімнастики - стати прямо, ноги нарізно, стопи - паралельно. Знайти зручне положення голови і тулуба, руки вздовж тулуба або ліва рука - на нижній частині живота, права - охоплює грудину клітку, приблизно на рівні ліктя (для контролю за актом дихання).
В основу методики проведення занять має бути покладено використання спеціальних дихальних вправ на фоні загально-розвивальних фізичних вправ. Основу дихальних вправ складають вправи з тривалим та сильним видихом. Цього можливо досягти вимовою голосних (ааа, ууу, ооо), шиплячих (ш, щ, ж), у поєднанні звуків (ох, ах, ух). Ці дихальні вправи ми проводимо в ігровій формі (звук бджоли, літака тощо). Співвідношення загально розвивальних вправ та дихальних вправ -2:1.
Навантаження буде поступово збільшуватися за рахунок зростання кількості повторів і ускладнення вправ.
До складу комплексу вправ рекомендуємо ввести елементи надування гумових іграшок, м'ячів (у заключній частині заняття).
Надування іграшок та м'ячів слід починати з 3 - 4 вдихів, поступово збільшувати їх кількість на 2 - 3 вдихи на кожному занятті, довести до повного заповнення іграшки повітрям. При цьому необхідно контролювати, щоб дитина вдихала повітря лише носом.
Дихальна гімнастика у дошкільному віці спрямована на вирішення завдань:
v підвищення загального життєвого тонусу, загартування дитини, протидії її організму хворобам дихальної системи;
v розвиток дихальної мускулатури, збільшення рухомості грудної клітки та діафрагми, поліпшення лимфо- і кровообміну в легенях;
v поліпшення діяльності серцево-судинної системи та кровообігу.
Ефективність занять дихальною гімнастикою значно підвищується, якщо додатково використовуються дихальні тренажери:
v склянка з водою - видування повітря через трубочку (С. Хрущов);
v ігри на дитячих музичних інструментах (М. Лазарєв);
v фабричні тренажери з регулюванням протидії під час вдиху - видиху (В. Фролов та ін..).
Дихальні вправи
v Очищаюче дихання: зробити глибокий вдих. Затримати дихання (2-3 сек.). Сильними поштовхами видихати повітря через губи, складені трубочкою, та надуваючи щоки.
v Голосове дихання: зробити глибокий вдих. Затримати дихання (2-3 сек.). Широко розкривши рота, видихнути повітря зі звуком «Ха!». Опісля зробити очищаюче дихання.
v Дихання, що оживлює нерви Зробити глибокий вдих. Затримати дихання (2-3 сек.) Напружити руки, повільно їх підіймати угору, стискуючи у кулак пальці. Повільно видихаючи повітря, опускати руки донизу, поступово розслабляючи їх. Потім зробити очищаюче дихання.
v «Ковальські міхи»: Сидячи зі схрещеними ногами, тулуб прямий, руки повільно на стегнах. Швидко вдихати і видихати через ніс до 10 разів. Потім - вдихнути та затримати дихання на 5-7 сек. Повільно видихнути. Закінчити очищаючим диханням.
До занять добирати одну вправу. Кожну вправу робити до трьох разів. Опісля останнього разу ~ очищаюче дихання.
Профілактика захворювань
Гімнастика для шиї та горла
1. «Коник»: процокати язиком. Спочатку - повільно, потім - швидше; тихо, потім - гучніше.
2. «Ворона»: вигукнути «кар-р-р-р!». Зробити те саме, але не розкриваючи рота; беззвучно, голосно.
3. «Кільце»: рухаючи кінчиком язика по піднебінню, просунути його якомога глибше. Навчитися робити це вільно, із закритим ротом.
4. «Ситий лев»: дотягнутися язиком до підборіддя.
5. «Навчитись позіхати»: голосно - беззвучно («о - хо – хо»). При позіханні покращується кровообіг мозку.
6. «Трубочка»: губи скласти трубочкою, зробити колові рухи за та проти годинникової стрілки, дотягнутися до носа, до підборіддя.
7. «Мені смішно»: перед дзеркалом підморгуючи собі, усміхнутися, натискуючи на кінчик носа та засміятися.
Вправи виконувати 6-8 разів.
Комплекс вправ дихальної гімнастики № 1
для індивідуальної роботи з дітьми
Дз: деформація грудної клітини.
«Долоньки»
В. п. - о. с., руки зігнуті в ліктях, долоні вперед;
1 - пальці зігнути в кулак, вдих;
2 - в. п., видих.( активний вдих носом, пасивний видих ротом).
«Вагончики»
В. п.- о. с., пальці зігнуті в кулак біля поясу;
1- кулаки донизу, вдих;
2- в. п., видих;
3- 4- те саме.
«Кроки»
В. п. - о. с. 1 - праве коліно вгору - вдих; 2 - в. п., видих; 3 - ліве коліно вгору - вдих ; 4 - видих.
Рухи головою
1. Повороти. Повертати голову ліворуч, праворуч, у темпі кроків, одночасно з кожним поворотом – вдих носом.
2. «Вушка». Похитувати головою так, ніби казати:” - Ай, ай, ай, як тобі не соромно”. Тулуб не повертати, плечі нерухомі. На кожне похитування - вдих.
3. «Малий маятник». Хитати головою вперед – назад вдих - видих.
Основні рухи
«Кішка»
В. п. - ноги на ширині плечей;
Ледь - ледь присідаючи, повертатись то ліворуч, то праворуч. Вагу тіла переносити то на одну ногу, то на другу, ту в який бік поворот. Гучно нюхати повітря вліво - вправо, у темпі кроків.
«Насос»
В. п. - стійка ноги нарізно, тримаючи у руках палку, як ручку насоса, уявляючи, що качаєш м’яч. Вдих у крайній точці нахилу.
Нахил - скінчився вдих.
«Великий маятник»
В. п. – те саме.
1 - нахил вперед, руки вниз, вдих;
2 - нахил назад, руки обіймають плечі, видих.
Уперед - назад, вдих - видих, - тік - так.
«Напівприсідання»
В. п. - ноги на ширині плечей; легко присідаючи, ніби пританцьовуючи на місці на кожен присід - вдих.
Всі вправи виконувати 6-8 разів.
Комплекс вправ дихальної гімнастики № 2
для індивідуальної роботи з дітьми середнього віку
Дз: деформація грудної клітини.
1. «Великий та малий»
В. п. - о. с.
1 – піднятись на носки – вдих, руки вгору. Затримати це положення на декілька секунд (Який я великий).
2 - в. п. - видих.
3 - присісти, кажучи «у – х», обхвативши гомілки і прижавши до колін голову (Який я маленький).
2. «Паровоз»
Ходити по кімнаті, імітуючи зігнутими руками рух коліс паровоза, промовляючи: « чух – чух», рухаючись з різною швидкістю.
3. «Гуси летять»
Повільна ходьба з імітацією польоту птаха. На вдих - руки вгору, на видих – вниз, промовляючи : «г-у-у» 8-10 раз.
4. «Чапля»
В. п. - о. с.
1- зігнуту в коліні ногу вперед - вгору, руки в сторони - вдих, затримуючи положення;
2 – в. п. -видих, промовляючи «ш - ш- ш». (6-7р.)
5. «Лісоруб»
В. п. - ноги нарізно;
1 - руки вгору, видих;
2 - різкий нахил вперед, руки поміж ніг, промовляючи « б- а- х».( 6 - 8 р.)
6. «Гуси»
В. п. - те саме, ступні паралельно;
1 - руки злегка назад - вдих;
2 - нахил вперед, витягуючи шию, дивлячись вперед – видих, сказати : «ш – ш – ш»(3-4р.).
7. «Годинник»
В. п. - стійка ноги нарізно, руки на пояс;
1- нахил вліво, звук «тік»
2 - в. п., звук «так»
3- 4 - в іншу сторону.
Всі вправи виконувати 6-8 разів.